کد مطلب:224586 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:243

از دید قرآنی
توجه به این نكته حساس و اساسی از دید قرآنی نیز بسی جالب است كه از شرایط خدادوستی... خداپرستی... این مطلب دانسته شده است كه: هر انسانی همگام با رشد فرهنگ بشری و در كاروان حركت مستمر انسانی بعد از «استماع» «قول» و «یافتن قدرت تشخیص» آن گاه «اتباع» «احسن» نماید. و بلكه از آن نیز والاتر شود و به نكات تازه تر در جستجو و خلاقیت اندیشه راه یابد، و حداقل لیاقت عنوان «اولوالالباب» كه در ذیل آیه آمده است كه صرف نظر از تلقینات و تبلیغات محض زمانی و مكانی و خانوادگی و سیاسی كه خواسته سلطه یافتگان است كه دوست دارند فكر و هدف نسل بعد و نسل های بعد را نیز در همان قالبهای محدود فكری و هدفی خود قالب ریزی و محدود و محصور سازند، هر قرد و جامعه انسانی خودش، «تولدی ارادی» یابد و فكر و هدف خود را باز یافته، از مصرف كنندگی محض بی چون و چرای آراء دیگران به در آید. و در رسیدن به اصول و «انتخاب راه» صاحب نظر شود و به اصطلاح فقاهتی اش در اصول عقاید به «اجتهاد» برسد و «مقلد» محض نماند و نباشد. (كه وظیفه اولیه مسلمان شدن همین است). آری مژده و نوید و بشارت برای كسانی است كه هر چند در شرایط دشوار زندگی اجتماعی خود را در مجرای استماع و آگاهی از «نظرات و باز شناسی ها قرار داده و می دهند و به منظور كسب قدرت تشخیص احسن در تجهیز قوای فكری و ذهنی خود، و اصلاح یافته هاشان و تهذیب و انتخاب عرضه شده ها از قبل كوشا هستند. كه

اینان اند كه به واقع انسان و از نظر قرآن «اولوالالباب» هستند.

- بنابراین بسیار روشن است كه برخوردهای نقادانه و عالمانه و ارزیابیها و تجزیه و تحلیلهای منصفانه و بررسیهای محققانه در همه زمینه های اعتقادی، سیاسی حقوقی و قضایی، تربیتی و بین المللی بایستی به طور جدی مورد تشویق متصدیان این گونه امور قرار گیرد، كسانی كه به هر صورت امكاناتی را از جهات نیروی انسانی و منابع مالی كشور كه متعلق به عموم است در دست گرفته اند،

- زیرا ناگفته پیدا است كه بررسیها و «نقدها» از زوایای متعدد و دیدگاههای مختلف است كه انسانها و اعضاء هر جامعه ای را بخصوص در روابط جهان پیچیده ی امروز، به فهم واقعیتها نزدیكتر می كند.

هر چند حتی همه نقدها و بررسی ها هم در جهت هواداری از فلان و بهمان عملكرد با فلان برنامه ریزی كارگزاران با صرف بودجه های كلان عمومی و به كارگیری نیروهای قابل توجه انسانی نبوده باشد.

- كه نقدها و بررسیها و ایجاد امكانات برای بیان مطالب و عرضه اندیشه ها در آسیب ناپذیری مردم، در برابر تهاجمات و تحركات و انحرافات، بسی موثر خواهد بود، همچنان كه عكس آن نیز نتیجه ای متناسب و بر عكس خواهد داشت یعنی یا بی تفاوتی و بدبینی و حیرت و افسردگی و یا عصیان و مسائل دیگر ناشی از آن...

- باز هم به انتظار پیدا شدن شرایط مساعد و امكانات مناسب اجتماعی برای عرضه ی مطالب مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته در زمینه های مورد نیاز جامعه امروزی، و به امید رفع موانع در طریق ارائه نظرات در زمینه ی تجزیه و تحلیل جریانات مورد ابتلا جامعه و این كه در

فرصتی مناسب (اگر دست دهد). هم این مجموعه «سرگذشتها و شهادتها» و هم آثار دیگر، با تجدید نظرها و تكمله های ضروری و لازم، در دسترس «دوستداران رشد» و علاقمندان به پیشرفتهای فكری و خروج نسل جوان از ركودهای ذهنی رشد» و علاقمندان به پیشرفتهای فكری و خروج نسل جوان از ركودهای ذهنی قرار گیرد. و با تذكر این نكته مهم و اساسی و قابل توجه همه و بخصوص خیرخواهان و متصدیان امور مربوط به مسائل مذهبی و اعتقادی كه:

«آیا جز با بررسی و تجدید نظرهای مداوم و مبتنی بر نیازهای درونی و بیرونی انسانها و البته براساس فطرت و وجدان بیدار انسانی و خواستار رشد مستمر و رهایی از اوهام و جز بهره گیری از استعدادهای انسانهای صاحب اندیشه و والاتر از آسودگی به تملق و ریا و سیاست كاری، برای بینش مذهبی و تعالیم معموله دینی در نوك پیكان فرهنگ پیش رونده بشری در كنار سایر فعالیتهای عالمانه و موشكافانه و زندگی ساز، جایگاهی مناسب تصور هست»؟ و در این موقعیت زمانی (دهه آخر از قرن بیستم و در آستانه ورود به دوره ای با افقهای بس تازه و وسیع در همه زمینه ها...)، برای سخت گیریهای متعصبانه و محدود و محصور سازی آرأ و اندیشه ها و... جایی هست؟!»

با هر حال با ذكر یك جمله یادآورنده و ضمنا تهدیدآمیز از قرآن این مقدمه را پایان می بریم كه «الم یان للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذكر الله و ما نزل من الحق و لا یكونوا كالذین اوتوا الكتاب من قبل فطال علیهم الامد فقست قلوبهم» «سوره حدید آیه 16»

اینك این شما خواننده ی كتاب و این هم تقاضای همیشگی این نویسنده یعنی تشكر قبلی از اظهار تذكرات و نظرات و تلاش و كوشش

همه در راه تامین رشد بیشتر و رهایی از «اصر» و «اغلال» فكری باز دارنده و متعصبانه